måndag, december 29

Årets böcker 2008

Nu börjar året gå mot sitt slut och jag har mig att knåpat ihop en liten lista om böckerna jag läst under året.


Årets bladvändare
Harry Potter och Dödsrelikerna av J K Rowling. Kommentar överflödig.

Årets besvikelse
Jag såg så fram emot den sista delen om Yngvar och Inger Johanne, men Presidentens val av Anne Holt landade platt hos mig. Inte alls lika spännande som de andra två och den upplösning jag förväntat mig kom aldrig.

Årets barnbok
Ibland blir inte livet som man tänkt sig och trösten dyker upp på oväntade ställen. Jag har hittat styrka i Frippe lagar allt av Lars Klinting (dessutom älskar lillebror Castor och Frippe också!).

Årets litterära figur
Eftersom 2008 var året då jag till slut hittade vägen till Hogwarts kan det inte handla om någon annan än Harry Potter - the one and only.

Årets varför-läste-jag-den-här?
Hej! Mitt namn var Elton Persson av Martin Svensson. Inte så yeah, yeah, wow, wow direkt... Hur tänkte jag när jag valde den här boken? Och hur tänkte jag när jag fortsatte läsa den och faktiskt läste klart den? Obegripligt...

Årets då-grät-jag-så-tårarna-sprutade
Dött lopp mellan två böcker. PS Jag älskar dig av Cecelia Ahern läste jag i vintras och den fastnade hos mig. I somras läste jag En sorts kärlek av Ray Kluun. Först blev jag mest arg - vilken knöl han är karln - men sen gråter jag i min solstol. Tur att man kan ha solglasögon på stranden, för där satt jag alldeles rödgråten. Jag var tvungen att lägga ifrån mig boken och läsa klart hemma...

Årets då-skrattade-jag-högt
Kan innehålla nötter av John O'Farrell. Curlingförälder på hög nivå! Riktigt rolig, men också tänkvärd.

Årets bästa
Gah! Varför tar jag med en sån kategori - hur ska jag kunna välja? Har läst många bra böcker under året, många helt ok och några bottenapp. Måste jag välja ut den bästa (och det tycker jag tydligen att jag ska) så blir det Flyga drake av Khaled Hosseini.





Häng gärna på och gör en årets boklista du också! Känn dig fri: lägg till eller dra ifrån!

6 kommentarer:

Fröken Nina sa...

Åh så kul! Ska absolut göra den här listan! Kram

Z sa...

PS, jag äslkar dig???? Visste inte ens att det var en bok! Ska genast RUSA till bibblan och låna den!!! Har du sett filmen? Vilken är bäst? Åhhh,,, filmen är helt underbar!!!!!
Kul lista, skulle vilja göra en men kommer inte hinna. Vet knappat vad jag läst...

Johanna sa...

Nina: Kul! :) Nyfiken som jag hoppar jag just nu jämfota av iver inför att läsa din lista!

Anna: Skojar du - har du inte läst BOKEN?! Filmen är jättebra, men boken - åh boken... Nu hoppas jag innerligt att du redan har varit på bibblan och lånat den, högsta prio just nu, ok?! ;-)

Z sa...

Oki! hann inte i dag, men imorgon ska jag hänga på låset! JAG LOVAR!!!!

Anonym sa...

Kul med listor! Har gjort din. =)

Johanna sa...

Zoila: Bra, bra, jag litar på dig! ;-)

Mademoiselle J: Kul - jag ska genast kika in hos dig!