tisdag, januari 27

Innan jag dör av Jenny Downham

Tessa, 16 år, är svårt sjuk i leukemi och vet att hon bara har några månader kvar att leva. Men innan hon dör är det flera saker hon vill göra, vill hinna vara med om. Tessa börjar skriva en lista, nummer ett är att bli av med oskulden. Tessa vill leva innan livet tar slut! 


Det här är en stark bok. Vissa bitar griper verkligen tag i mig. Visserligen var jag inte alldeles överväldigad till en början, men den sista tredjedelen av boken läste jag i ett svep. Boken är så sorglig, djupt förtvivlande, men samtidigt så full av livslust. 

  ”Jag vill inte vara död. Jag har inte blivit så här älskad tillräckligt länge”

3 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Vad fint sagt, det där citatet. Bygger den på en sann historia?

Ola Berg sa...

Har precis läst ut den. Tagen som du. Inte så mycket i början när hon är klichetonåring, men sen. När hon förstår skörhet och styrka och kärlek.

Tog fasta på precis samma citat som du, och googlade det precis nu, för att se om någon annan lagt märke till den just den formuleringen.

Anonym sa...

vilken sida finns citatet på??