torsdag, januari 1

Lästa böcker 2008

2008 blev året då böckerna gjorde revansch i mitt liv. Kanske kan de bero på att vi slängde ut den 14 år gamla tjockteven från sovrummet eller det faktum att jag har svårt att somna på kvällarna? Nåväl, har upptäckt flera "nya" författare och fått en hel massa inspiration från bokbloggar och från vårt lilla bibliotek. Det blev fler lästa böcker än vad jag trott och jag kommer inte att ge något boklöfte om antal böcker inför 2009. Däremot ska jag våga mig på ett löfte att bli lite modigare och faktiskt posta lite fler inlägg om böckerna...


2008 års böcker listade i den ordningen jag läste dem:
  1. Philip Gulley: Välkommen till Harmony 
  2. Joyce Carol Oates: Efter kraschen tog jag mig samman, bredde ut mina vingar och flög iväg. 
  3. Sigge Eklund: Varulvsvalsen 
  4. Jens Lapidus: Snabba cash 
  5. Peter Pohl & Katarina Giet: Jag saknar dig, jag saknar dig! 
  6. Cecelia Ahern: Där regnbågen slutar 
  7. Martin Svensson: Hej! Mitt namn var Elton Persson.
  8. Maria Eriksson: Mias hemlighet 
  9. Ronnie Sandahl: Vi som aldrig sa hora 
  10. Cecelia Ahern: PS Jag älskar dig 
  11. Arne Dahl: Misterioso 
  12. Martin Bengtsson: I skuggan av San Siro 
  13. Kajsa Ingemarsson: Lyckans hjul 
  14. Linda Skugge: Ett tal till min systers bröllop
  15. Christina Herrström: Tusen gånger starkare 
  16. Sigge Eklund: Det är 1988 och har precis börjat snöa
  17. Anne Holt: Det som aldrig sker 
  18. Mariam Keyes: Vattenmelonen 
  19. Charlotta Ölander: ”..och himlen var oskyldigt blå” 
  20. Jonas Hassan Khemiri: Ett öga rött 
  21. Kristin Hannah: Viskar ditt namn 
  22. Anne Holt: Det som tillhör mig 
  23. Kate Kerrigan: Recept för ett lyckat äktenskap 
  24. Camilla Läckberg: Sjöjungfrun
  25. Anna Jansson: Stum sitter guden 
  26. Khaled Hosseini: Flyga Drake 
  27. Karin Wahlberg: Flickan med majblommorna 
  28. Anne Holt: Presidentens val 
  29. Khaled Hosseini: Tusen strålande solar 
  30. John O’Farrell: Kan innehålla nötter. 
  31. J K Rowling: Harry Potter och de vises sten
  32. Peter Pohl: Sekten: en sann historia 
  33. Anna Jansson: Alla de stillsamma döda 
  34. Katherine Paterson: Stjärnkikaren 
  35. Peter Pohl: Jag är kvar hos er
  36. J K Rowling: Harry Potter och Hemligheternas kammare
  37. J K Rowling: Harry Potter och fången från Azkaban
  38. Ray Kluun: En sorts kärlek 
  39. Åsa Larsson: Solstorm 
  40. J K Rowling: Harry Potter och den flammande bägaren
  41. J K Rowling: Harry Potter och Fenixorden
  42. J K Rowling: Harry Potter och Halvblodsprinsen
  43. J K Rowling: Harry Potter och Dödsrelikerna 
  44. Marian Keyes: Är det någon där? 
  45. Sara Kadefors: Fågelbovägen 32 
  46. Tomas Sjödin: Eftervärme 
  47. John Ajvide Lindqvist: Låt den rätte komma in 
  48. P. Karlsson & J. Wegerup: Zlatan är Zlatan 
  49. Marian Keyes: En oväntad semester 
  50. Emma Hamberg: Brunstkalendern 
  51. Katarina Wennstam: Smuts 
  52. Jo Nesbo: Fladdermusmannen 
  53. Mitch Albom: Tisdagarna med Morrie 

10 kommentarer:

svartanova sa...

Vilken härlig läslista!
Tisdagarna mad Morrie tycker jag är fantastisk. Den lämnar kvar så oerhört mycket efter att man läst färdigt. En av mina absoluta favoriter

Johanna sa...

Svartanova: Jag tyckte också om den och jag kommer förmodligen att läsa den igen, valda stycken lite då och då. Tror att den ger mer då än att sträckläsa den.

Anna, Fair and True sa...

Oj oj oj vad du hann med! I'm impressed!

Johanna sa...

Anna: Tack, tack! Men det är ganska många lästa och några lättbarn/ungdomsböcker på min lista måste jag ju erkänna...

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Sara sa...

Imponerande lista! Bra jobbat :) Ser att du klämt en massa Harry Potter. Det borde jag också göra....

Johanna sa...

Sara: Tack! Jag blir nästan lite avis på dig som inte har läst Harry Potter... tänk att få ha den läsupplevelsen kvar... :)

Z sa...

Men gud vilken koll du har på vilka böcker du läst!!!! Hur kan du ha det? Jag vet knappt vad jag läste förra m,ånaden.....

Johanna sa...

Zoila: Jag skriver i mitt lilla word-dokument och väljer typsnitt med omsorg ;-) Det jag inte skriver upp kommer jag inte ihåg - det finns inte en chans!

Z sa...

53 böcker. Det blir ju mer än en i veckan!!!!!! Vikken bokmal!!! ;-) Men bra som inspiration för mig!