onsdag, juli 16

Nymodigheter...

Mannen har köpt oss en ny dator (huruvida min IKEA-lösning var smart ur en ekonomisk synvinkel kan vi ta en annan gång...). Jag satte mig häromkvällen vid den nya fina datorn och skulle blogga lite grann. Kopiera, klistra in... ...men vad dåligt, det funkar inte med kortkommandon, håller ner ctrl+c lite extra länge, fungerar inte i alla fall. Hm, trycker lite extra tydligt på tagenterna. Ny dyr dator och så funkar det inte. Så dåligt! Till sist tappar jag tålamodet.
-Gah, det FUNKAR INTE! VARFÖR KAN MAN INTE KOPIERA OCH KLISTRA IN?!
Snälle maken med sin allra tålmodigaste röst:
-Älskling, det är en Mac. Då är det cmd-knappen du ska hålla nere istället för ctrl. Alltid cmd.
-...mutter, mutter... ...det har väl fungerat bra med ctrl-knappen, varför ska de komma på såna besvärliga egna lösningar...
-På en Mac är det cmd-knappen. Så har det varit sedan urminnes tider.

Nu börjar jag vänja mig vid den kära Macen. Idag har jag fått lite instruktioner via telefon. Tur att jag har dygnet-runt-support hos min käre sys.adm (även känd som "maken")...

2 kommentarer:

Anna, Fair and True sa...

Jag har knappt använt Mac så jag skulle också bli helt förvirrad! Men snygga är de!

Johanna sa...

Ja, de är så snygga! Nu börjar jag vänja mig och tycker att det är riktigt smidigt - och kul!