måndag, juli 14

Väntan och längtan

- Mamma, är det där Harry Potter? sa min (snart) 7-årige son och fingrade på boken som låg på bordet. Sonen har tidigare frågat mig en del om Harry Potter (verkligen rätt person att fråga...) och fiskat efter att få läsa* böckerna eller se filmerna. Filmerna har vi sagt bestämt nej till - framför allt för att det är 11-årsgräns men också för att vi (ok, jag då) har fått för mig att böckerna ska läsas först, sedan ser man filmen. Den principen har vi använt oss av på barnen (att jag själv försökt se Sagan om ringen-filmerna utan att läsa böckerna är en annan femma. Förresten somnar jag i alla fall.). Jag upptäckte nämligen att när vi pratade om Astrid Lindgren i skolan var det väldigt få elever som läst/fått läst för hennes böcker. Däremot kände de till figurerna - de har ju sett filmerna! Det är absolut inte fel att se filmer, men jag tycker det är synd när man missar en hel bokskatt...


Åter till Harry Potter. Jag känner mig lite tveksam att läsa den för en 7-åring. Nog för att jag tror att han skulle kunna hänga med och förstå, men jag tror att han skulle få ännu mer ut av boken om vi väntar ett tag. Ibland är det inte så tokigt att få vänta och längta lite. Och jag måster erkänna, jag längtar faktiskt också efter att få läsa den för honom. Det är en fantastisk värld att ramla in i: Harry, Dumbledore, Ron, Malfoy, Hermione och de andra vid Hogwarths Skola För Häxkonster Och Trolldom.
*d v s någon läser högt. Han är inte riktigt i där i läsningen. Än.

3 kommentarer:

Fröken Nina sa...

Vi gav bort första boken till min kusin för några år sedan när hon fyllde sju, just för att hennes föräldrar skulle läsa högt. Det funkade bra för henne, men man måste ju avgöra från barn till barn.

Och jag håller med! Alldeles för många missar böckerna pga filmerna, fast jag tror att ibland kan faktiskt en del elever lockas att läsa just för att det finns filmer!

Johanna sa...

Nina: hm, nu blir jag osäker. Kanske ska han få boken ändå (fyller 7 i början av augusti...). Tror som du att man kan lockas att läsa av filmerna. Sen är det spännande att kunna diskutera skillnader mellan film och bok med eleverna.

Fröken Nina sa...

Svårt att säga, min kusin var ju tjej, som oftast är lite mer mogna än killar. Hur mogen man nu är i sjuårsåldern :D Testa, funkar det inte så funkar det inte, då kan ni spara den ett år.

Ja, visst är det jätteintressant att diskutera skillnaderna? Särskilt när man får in en "bokrecension" på en bok man vet är filmatiserad och som det skiljer mellan, och recensionen är på filmen. Ha ha :D