söndag, januari 6

Söndagkväll

Imorgon drar vårterminen igen och jobbångesten slog ned som en bomb här hemma alldeles nyss. Det var så mycket jag skulle gjort under det där lååånga härliga jullovet. Jobbväskan står kvar där jag ställde den torsdagen den 21 december, grovplaneringen över medeltiden har inte skänkts en endaste liten tanke och jag kom alldeles nyss på att jag inte ens har en högläsningsbok... Jag försöker trösta mig med att vi faktiskt har planeringsdag imorgon så jag hinner uppdatera mig lite grann i skolans värld innan eleverna kommer på tisdag.

Dagens supertips fick jag från Skolfröken - så nu ska jag genast (eller åtminstone lite senare) kolla in SVT Play. Några andra sidor som kommer få besök av mig är Lektion.se och Skapligt enkelt. Skapligt enkelt är en guldgruva med tips på olika pyssel och bilduppgifter. Den sidan har räddat mig många gånger, då jag själv inte är någon hejare på bild direkt...

Nu önskar jag supertips från er - vad ska jag ha för högläsningsbok i en 5:a? Någon som har en idé? (för hos mig står det still just nu...)

6 kommentarer:

Sara sa...

Jag läste "God natt mister Tom" med min femma förra vårterminen. Den fungerade jättebra! För övrigt har jag heller inte planerat nåt alls, så då är vi två åtminstone ;) Lektion.se har verkligen guld värt! Vad gjorde man innan det fanns???

Johanna sa...

Ja! Den boken står ju här hemma i hyllan! Perfekt!

Anonym sa...

Skattkammarön. Men den tar lång tid

Johanna sa...

Tack för tipset! Just Skattkammarön har vi läst i mindre läsgrupper (fast en kortfattad, översatt av Maj Bylock)

Anonym sa...

Jag är visst aningen efter, och hittade din blogg för mindre än två timmar sedan. Nu är jag helt fast och sträckläser den i bakvändordning. Jag har inte sammanhanget klart för mig eller någon egentlig aning om vad det hela handlar om men jag måste bara få tipsa om boken Sketna Gertrud, syltekona. Jag är 19 och har läst den högt otaliga gånger för bröder med vänner (17,12,11,10,9,7 och 5 år). Den går hem hos alla. Mig hör du mer av! Mycket trevlig blogg! Högst otippat att en snart student fastnar för bloggar om familjeliv et:c. Följer för tillfället fem bloggar på tema småbarn eller skolvärld. Åldersnoja? Lev väl!

Johanna sa...

Tack Moa! Det kan väl inte vara åldersnoja du drabbats av, det måste vara jag som är så ungdomlig ;-)